14:11 «Джинса» у сумських газетах: пацієнт поступово одужує? |
На кожних виборах сумчани мають сумнівне щастя спостерігати в сумських газетах матеріали, які серед журналістів прийнято називати «джинса». Для людей, необізнаних з медіа-сленгом, є простіше визначення – прихована реклама. Це коли у вигляді інформаційних чи аналітичних статей просувається передвиборча агітація за якогось кандидата чи партію. По закону усі такі матеріали мають відповідно маркуватися – «передвиборча агітація», «політична реклама» тощо. Проте зрозуміло, що в такому випадку довіри цій інформації від читача буде значно менше. Тому часто штаби просять газету поставити нейтральну рубрику – «політика», «вибори», «ракурс» тощо… Фактично, якщо провести аналогію з продуктами, то це те ж саме, якби в магазині на пачці зі спредом було написано «масло», а на «сирному продукту» – «сир». Щодо продуктів закон жорсткий і вимагає маркувати їх відповідних чином, а от у газетах ми фактично отримуємо один товар під упаковкою іншого – агітацію під виглядом незалежної статті. Як же складалася ситуація з «джинсою» в сумських газетах на останніх виборах? Інститут масової інформації у жовтні провів моніторинг двох сумських газет – «Панорама» і «Ваш шанс». У передвиборчий період кількість матеріалів передвиборчої агітації в них іноді складала більше, ніж дві третини обсягу видань. Велика частина цих матеріалів не була відповідно позначена, а друкувалася під нейтральними рубриками. Причому кількість немаркованої політреклами у сумських тижневиках збільшувалася з кожним тижнем. Так, у газеті «Панорама» від 1 жовтня було розміщено 3 неналежно маркованих матеріали, у наступному номері – 4, далі – 5. Ситуація з газетою «Ваш шанс» ще більш красномовніша: номер від 01.10 – 4 матеріали з ознаками «джинси», 08.10 – 7 матеріалів, 15.10 – 12 матеріалів. Газета «Панорама» розміщувала «джинсу» під рубрикою «Політика», не ставлячи жодних рекламних позначок. Газета «Ваш шанс» в основному також використовувала рубрику «Політика», іноді розбавляючи її іншими: «Вибори-2014», «Політракурс» тощо. Більшість таких матеріалів не містять жодних вказівок на їх замовність, хоча деякі марковані літерами PR або ИД. Утім, це аж ніяк не є достатнім для позначення передвиборчої агітації. Щоправда, слід відзначити, що частина агітаційних матеріалів все ж була позначена відповідним чином – рубрикою «На правах передвиборчої агітації». І якщо в газеті «Ваш шанс» таких матеріалів було не так вже й багато, то «Панорама» так позначала більшість своїх виборчих матеріалів. Порівняно до виборів Президента і Сумського міського голови, які відбувалися у травні, спостерігається тенденція до того, що газети починають сумлінніше ставитися до виконання вимоги законів про вибори щодо відповідного позначення агітаційних матеріалів. Цікавим є також те, що місцеві матеріали (розміщені штабами партій чи кандидатів) в основному всі були належним чином позначені, у той же час матеріали всеукраїнської спрямованості, вочевидь, розміщені через рекламні агентства, як правило розміщувалися під нейтральними рубриками. Лідерами із замовлення «джинси» в сумських газетах є Опозиційний блок (за жовтень зафіксовано 10 матеріалів), Радикальна партія Олега Ляшка (8 матеріалів), Народний фронт (7 матеріалів) і Сильна Україна (6 матеріалів). Що стосується «джинсових» матеріалів від штабів кандидатів, то за передвиборчий місяць у газетах «Ваш шанс» і «Панорама» було помічено по два таких матеріали про Сергія Клочка (кандидат по 157 округу) і про Володимира Ладику (158 округ), і по одному – від кандидатів Віталія Жиленка, Володимира Токаря, Володимира Шилова, Євгена Скоробагатського, Олега Ананченка, Олександра Сугоняки, Сергія Науменка і Юрія Свідлова. Усі решта кандидатів належним чином маркували свої матеріали в газетах. Думаю, цілком символічним є те, що усі кандидати, які розміщували в сумських газетах «джинсу», вибори програли. Тож, може не варто використовувати «нечесні» методи агітації, якщо вони все одно не діють? |
|
Всього коментарів: 0 | |